Kelasi Kapal

Tuesday, July 26, 2011

Makan

Korang tau tak yang Malaysia ni adalah sebuah negara yang cukup membazir dari segi makanan?

Setiap hari, lebih 1 juta tan sisa makanan dibuang begitu sahaja.
Orang negara lain sampai melarat kebulur tak cukup makan, kita kat sini membazir tak ingat-ingat. Insaflah diri, jangan la duk membazir. Jadi member kamceng ngan syaitan nanti, nauzubillah.

Contohnye lauk pengantin : udang panjat nenas
Adakah nenas tu kau akan makan?
Udang tu pun belum tentu habis, apetah lagi nenasnya.
Lepas tu pasti dibuang begitu saja nenas tersebut.
Alangkah membazirnya.
Sayur-mayur yang menjadi penghias di bawah udang tu pun pastilah dilempar begitu sahaja.
Alangkah membazirnya.


Jadi
bila kau makan di mana-mana
silalah makan bersungguh-sungguh
jadilah manusia yang tahu bersyukur dan tahu nikmat makan



 Ayam Penyet Ria, Plaza Masalam, Shah Alam


Selamat menjamu selera dan jangan membazir
Jangan lupa minggu depan kita nak puasa dah
Elakkan pembaziran di bulan berkat

Sekian pesanan penaja~~



5 comments:

NaniE said...

siakap bakar petai..? first time dengar..apapun, suka makan petai..ummu, air kaler biru tu, air apa..?

Edy Zaidi said...

ayam penyet wang solo kampung baru la sedap...jom makan jom..hehe

Ummu~Ishak said...

nanie,
ikan tu dibakar cam biasa, atasnye ade sos yang digaul ngan petai.. sedap..
air biru tu tah ape namanya ye.. lupa la nanie


edy zaidi,
tunggu edy belanje berbuka, hihi

Pencacai Alim said...

salam ustazah.. :)

tak bleh tgk lama2 gmbr ni puasa..kang mula terkenang borong kat psr ramdhan byk2 kurang pahala poese...hehehe

slmat berpuasa..

Ummu~Ishak said...

pencacai alim,
entri ni ditulis sblm puasa lagi, heeee. jangan membazir. kalau nak juga beli banyak2 kat bazar ramadhan tu, passing sini skiit