Kelasi Kapal

Saturday, April 02, 2011

Patin Masak Tempoyak

Kalau sebut Temerloh, mesti orang nampak ikan patin.

Kire sapa yang datang Temerloh tapi tak pekena gulai ikan patin masak tempoyak, memang rugi amat la.

Nak yang best betul, ada satu kedai kat Paya Pulai. Nama kedai tu saya ingat-ingat lupa. Tapi kedai tu betul-betul tepi stesen minyak BHp. Restoran S.Z Rahmah kalau tak silap *tapi rasa memang silap pun*

Tapi kalau nak makan kat situ, kena sedia RM200 la paling kurang. Jangan tak tau, seketul ikan patin yang dah siap dimasak tu harganya boleh mencecah RM50!

Saya dah pernah makan kat situ. Memang best ah. Ape tah lagi orang belanja. Bertambah-tambah enaknya.

Sejak duk kat sini dah beberapa kali jugak la saya makan nasi berlaukkan patin masak tempoyak. Tapi yang paling best waktu makan di rumah member saya kat Mentakab. Mak dia masak memang mabeles! Itu kenangan 2 tahun lepas.

Dan ini adalah lauk patin masak tempoyak yang saya baru telan minggu lepas....





7 comments:

atikullah ismail™ said...

saya di sini juga menelan...telan ayek liuk aja

JIJI YU said...

muahha pehal nmpk gmbor tu jadi tak berape bernfsu ek

Ummu~Ishak said...

~>atikullah ismail
nanti balik sini kita pekena patin masak tempoyak kat bandar lama

ngeh ngeh

Ummu~Ishak said...

~>jiji yu
jiji wat ayat kejam

--as-- said...

meh datang umah saya ngan kak saadah..saya belanja makan ikan patin

cLovErX said...

kak ummu... saya plg sukkaaaa ikan patin tempoyakkkkkkk..............
tp kt um sini murah2 je... xsmpai rm5. jenis lain kott.. belambak jugak org masak kt sini... best!!!! mesti sedap marbelessssss yg mahal tu !
kak ummu! banje! heheheh..

Ummu~Ishak said...

~>cloverx
patin ni banyak darjatnye. itu yg membezakan mahal atau murah.

contoh kalau yg seketul rm5 tu, patin yg biasa. mungkin yg jenis bela dalam kolam. plus tempoyak yg diguna kategori biasa2.

kalau yg seketul mencecah rm50 tu, jenis patin sangkar. tempoyak pulak pakai yang fresh.

ada yg lebih mahal lagi,jenis patin yg hidup liar. yang ni sekilo cecah ratusan ringgit.

*dah jadi cam tourguide la plak, hehe